Mina Tre Kronor

Mer reklam från Arbetsförmedlingen!

Kategori: Allmänt

Trots så många arbetsmarknadspolitiska reformer, fortsätter arbetslösheten bita sig fast i oacceptabla nivåer. Dock inte så höga som att inkludera gymnaisestudenter som ändå inte är tillgängliga för arbetslivet. Det sorgligaste av alla nyheter och debatter under veckan var förra söndagens agenda som presenterade en avsevärt högre nivå på arbetslösheten bland Malmös utrikesfödda än i övriga landet. Det sistnämnda har ett djupare rotad problem än bara arbetslösheten i sig och planteringen av det har påbörjats för länge sedan och pågått successivt . Det lönar sig dock inte att fortsätta nysta upp uppkomsten utav denna tillvaro utan vi ska fokusera på vad som kan göras åt det och hur saker kan göras till det bättre. Några från den gamla lednigen av arbetsförmedlingen skriver i SvD idag om problematiken med arbetslösheten utan att varken riktigt sätta fingret på det eller komma med förslag till problemlösning. Vad är det egentliga problemet? Varför anställer inte företagen när efterfrågan på arbetskraft ändå finns? Vilka typer av jobb och vilken typ av arbetskraft finns tillgänglig?

Arbetskraften tycks vara de långtidsarbetslösa, långtidssjukskrivna och utrikesfödda. Reformer har skapats just i syfte att hjälpa dessa grupper. En sökning på google gav mig artiklar två år gamla från bland annat Vårdförbudets tidining, vårdfokus, där de säger att undersökningar visat att företag inte vågar anställa långtidssjukskrivna. Troligen på grund av effekterna en sjukskrivning av en anställd skulle ha på företaget. Kanske finns det mer att göra där. Kanske är det i längden lönsamt att framtida sjukskrivningar av anställda som tidigare varit långtidssjukskrivna ska garanteras av skattemedel under mycket längre tid. Det kan vara det enda sättet att göra dessa människor anställningsbara igen.  För övrigt så undrar jag verkligen om företag känner till alla arbetsmarknadspolitiska reformer som har kommit till och hur ekonomiskt gynnsamma de är.  I veckan såg jag en reklamsnutt från arbetsförmedlingen där de berättade om antalet dörrar till jobb de öppnade förra året. Mer sånt, mer reklam om vad arbetsförmedlingen kan göra för företag. Det är en win-win deal. Lyft de verkliga exemplen, företag som dragit nytta av dessa reformer och gjort nytta för många människor. Ge dem ett tack och förmedla det samtidigt till så många andra. Vi gillar både hängslen och livrem och tar till oss bäst genom att se att andra provat och det funkar.  Lyft de verkliga exemplen för ingen röst talar starkare än dessas.  En reform i detta område som inte företagen känner till gör ingen verkan. En reform som inte medborgarna känner till vinner inga röster vid nästa val.



Taggar:Arbetslösa, Svd, Arbetslösheten i Malmö, Agenda