Att såga den gren man sitter på!

Arrogans och prestige är en farlig kombination! Det får bli veckans insikt efter mötet med Kommunstyrelsen. Där beslutades flera yttranden som skulle gå till olika myndigheter men som tyvärr saknade viktiga synpunkter för kommunen.

Kommunen skulle bland annat skicka synpunkter på Region Stockholms utvecklingsplan för Stockholms län 2060, vilket är viktigt och grundläggande dokument för den regionala politiken som påverkar Värmdö. I detta blogginlägg tänkte jag fokusera på det.

Vi Moderater, tillsammans med Kristdemokraterna ville att kommunen skulle ha synpunkter på bland annat:

  • Horstensleden där Regionen pekat ut farleden över Horsten trots att kommunen under förgående mandatperiod har sagt nej till den.
  • Den sänkta ambitionerna vad gäller kollektivtrafikförbindelser. I nuvarande RUFS 2050 framgår det att det ska finnas goda kollektivförbindelser mellan replipunkter till både kommuncentrum och regionkärna. I aktuellt förslag för RUFS 2060 så anges att goda kollektivtrafikförbindelser enbart behöver ske till kommuncentrum. Det skulle i praktiken kunna innebära att fokus kommer att ligga på att replipunkterna har goda kollektivtrafikförbindelser till exempelvis Gustavsbergs centrum eller Mölnvik och inte nödvändigtvis till Slussen.
  • att samtliga ambitioner beträffande att utforma infartsparkeringar för bil och cykel längs de regionala stråken har plockats bort i anslutning till kollektivtrafik. Vi ville därför att RUFS 2060 likt RUFS 2050 innehåller förhållningssätt om hur infartsparkeringarna ska öka i länet.

  • förslaget om att landbygdsnoderna Stavsnäs och Djurö bör ha tillgång till ”kontinuerlig kollektivtrafik till kommuncentrum”. Idag har Stavsnäs och Djurö kollektivtrafik till ”Regioncentrum” och vi är oroliga att skrivelsen kan leda till en försämring i kollektivtrafiken för Stavsnäs och Djurö.

  • att Region Stockholm inte anammar sin roll som Länsplaneupprättare. Vi  vill att Regionen tydligare kliver fram som ansvarig myndighet och bejakar behovet av en ökad nationell finansiering av infrastrukturen.

  • varför inte länsplanen är en naturlig del av RUFS särskilt när Regionen nu äger ansvaret för upprättandet av länsplanen samt budgetprioriteringarna för infrastrukturprojekten i länets infrastruktur. 
  • att kommunen inte påpekade att punkten ” Utveckla bastrafiken med hänsyn till såväl boende som besökare” har plockats bort som punkt under replipunkter för skärgårdsborna. Vi ville understryka att det fortsatt är viktigt att regionen har ambitionen att vidareutveckla bastrafiken ute i skärgården. Möjligheten till god kollektivtrafik från våra skärgårdsöar är en grundförutsättning för att behålla och utveckla en levande skärgård.
  • att Östlig förbindelse tidigare har funnit med i RUFS 2050 och är ett riksintresse. Nu har Region Stockholm plockat bort leden från utvecklingsplanen för länet vilket är oerhört allvarligt.

Ingen av dessa synpunkter godkändes av de styrande partierna och Värmdö blir återigen utan röst i flera viktiga frågor. Motiveringen? Det fanns ingen. Styret påstod att de inte hade hunnit läsa och beklagade sig över den korta framförhållningen. Samtidigt visade de inget intresse i att titta på någon av punkterna trots att jag gjorde en kort och sammanfattande dragning av var och en av dem.

Värt att notera är att vi som opposition får beslutshandlingarna inför sammanträdet 7 dagar innan sammanträdet. Utöver de hundratals sidor av styrets beslutshandlignar, har vi behövt läsa oss in på tusentals sidor som ligger till grund för kommunens synpunkter. Detta i syfte att skapa oss en egen uppfattning och lägga fram konstruktiva förslag. Allt detta för gäves. Utan anledning, bara arrogans och ren prestige.

Jag har tidigare sagt till en av de lokala Centerpartiets företrädare, att jag befarar att denna mandatperiod kommer de att skämmas över i framtiden. Redan nu kan vi peka på ett antal beslut som kommer att föranleda just det.  

Hela Moderaternas och Kristdemokraternas alternativa förslag på yttrande hittar du här, länk